DBC’s massive indsats for at forbedre svartiderne har virket – ikke mindst version 5.0 af servicen OpenSearch giver bedre performance.
Så er der godt nyt om svartider. Siden de problemer, bibliotekerne oplevede i 2017, har DBC forstærket indsatsen for at optimere søgesystemet. Det har givet gode resultater, senest med en ny version af søgeservicen OpenSearch.
Den nye version med tilnavnet 5.0 betyder, at der set over alle typer af kald til servicen er sket et markant fald i svartiderne i forhold til version 4.5. Især er der blevet færre af de længste svartider – dem på over 2 sekunder – så disse nu udgør en minimal del af alle kald til søgeservicen.
Lagkagediagrammerne viser, hvordan andelen af de længste svartider er styrtdykket med OpenSearch 5.0 i forhold til version 4.5. Både svartider på 1-2 sekunder (den gule andel) og svartider på mere end 2 sekunder (den røde del).
Vi vil løbende orientere om vores vedvarende bestræbelser på at sikre, at infrastrukturen for søgning lever op til biblioteker og brugeres behov, både funktionelt og svartidsmæssigt.
DBC's søgeplatform modtager omkring 30 mio. forespørgsler om ugen. Performanceoptimeringen i OpenSearch 5.0 er rent teknisk opnået ved, at beholdningsoplysningerne og de bibliografiske oplysninger er blevet integreret på en måde, der gør det væsentligt hurtigere at filtrere. |
Cicero-klienten er allerede skiftet til OpenSearch 5.0. Snart gør DDB CMS det samme. |