Videre til indhold | Videre til menunavigation

Personal tools

Læs DBC's årsberetning 2012

DBC nyhed 28. maj 2013.

udsnit af planchen på DB's årsmøde 2013. Af Jørgen Stamp.

Fra indledningen i årsberetningen 2012:

I 2012 har DBC haft fokus på migreringen af forretningssystemerne Danbib og bibliotek.dk til en serviceorienteret arkitektur.

Alle de udviklede kildekoder er lagt ud til deling og videreudvikling i Open Source Communities. Både migreringen og delingen er initiativer, som afspejler DBC’s åbenhedsstrategi, Open Library Strategy (OLS).

Samtidig har det været med til at sikre, at DBC opfylder rammebetingelserne for it-udvikling til offentlige kunder.

Det betyder, at DBC’s services kan genanvendes i andre åbne systemer, som bl.a. Danskernes Digitale Bibliotek (DDB) og Nyt Fælles Bibliotekssystem for folke- og skolebiblioteker (NFBS).

KL, Kulturministeriet og Kulturstyrelsen publicerede i marts 2012 en rapport med skitsering af indhold, organisering og økonomi for DDB. Rapporten blev i løbet af efteråret suppleret med en kortlægning af hvilke elementer der fandtes i forvejen, og med hvilke juridiske betingelser de kunne anvendes. I forlængelse heraf blev DBC af Kammeradvokaten vurderet som en udvidet inhouse-leverandør til offentlige institutioner, hvilket betyder at DBC’s services kan genbruges uden at gennemføre udbud.

I det kommende år vil DBC fokusere på at levere og driftssikre it-infrastrukturen til DDB og NFBS.
Læs DBC's årsberetning 2012
.

DBC bruger open source-softwaren Matomo til at analysere brugen af www.dbc.dk, så vi kan forbedre sitet. Vi hoster selv løsningen og deler dermed ikke data med tredjepart.

Vi opsamler data om ip-adresse, browser, operativsystem, land, hvilket link, du eventuelt bruger for at komme til sitet, hvornår du besøger sitet, hvilke sider, du besøger, og i hvor lang tid, samt hvad du klikker på og eventuelt downloader. Data anonymiseres, før de gemmes.

Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.