Videre til indhold | Videre til menunavigation

Navigation

Søg
Du er her: Forside » Nyheder » Bibliotekernes Filmtilbud Filmstriben til dialogmøde om de digitale bibliotekstjenesters fremtid
Personal tools

Bibliotekernes Filmtilbud Filmstriben til dialogmøde om de digitale bibliotekstjenesters fremtid

DBC nyhed udsendt den 28.9 2012.

Produktchef Peter DanelundPeter Danelund, produktchef for DBC's digitale bibliotekstjenester deltog i dialogmødet hos Danmarks Biblioteksforening den 24. september, hvor Danmarks Biblioteksforening havde sat repræsentanter for rettighedshaverne, bibliotekstjenesterne og Kulturministeren stævne for en fordomsfri drøftelse af løsninger og muligheder i forhold til bibliotekernes fremtidige formidling af digitalt indhold.
Det var en konstruktiv dialog, også selv om divergerende synspunkter ikke førte til umiddelbar forbrødring.

Alle var enige om, at vi befinder os i en mellemfase mellem analogt og digitalt og at vi i forhold til den teknologiske udvikling, konstant vil opleve nye "mellemfaser" - et forudsigeligt livsvilkår for alle parter i den kulturelle fødekæde.

Det gælder om at finde pragmatiske løsninger og forretningsmodeller, som er i alle parters interesse.  -  Set fra en bibliotekssynsvinkel er det et særligt fokus, at bibliotekernes formidling ud fra et folkeoplysningsperspektiv både skal være bred og alsidig, men samtidig nydannende og eksperimenterende.

Det er væsentligt, at bibliotekernes formidling ikke bliver begrænset til de nicher eller lunker som efterlades uberørte af de kommercielle aktørers opmærksomhed.

om bibliotekernes digitale tjenester.Bibliotekernes Filmtilbud, Filmstriben var - ud over musik og ebøger - på dagsordenen, og her krydsede Peter Danelund klinge med Klaus Hansen, direktør i Producent-foreningen.

Parterne var enige om de udfordringer, der p.t. er i den samlede økonomi og afsætning af dansk filmproduktion.

Bibliotekernes indkøb af film, både det fysiske og det digitale indkøb, udgør dog fortsat en meget lille del af den samlede omsætning i videobranchen.  Omkring 4-5%. 

Bibliotekerne er samtidig et godt formidlingsvindue for film, der ikke når så bredt ud, og som ikke kan findes andre steder.

Filmstriben anerkender de behov, der kan være for at markedsføre film i andre "vinduer" før biblioteket.

Filmstriben foretager endvidere et biblioteksfagligt materialevalg, der overlader mange film til distribution alene af kommercielle aktører.

For at sikre bibliotekerne acceptable prisniveauer har Filmstriben også fokus på gode titler fra bagkatalogerne.

Klaus Hansen plæderede bl.a. for begrænsninger i brugen og synliggørelse af den værdi produktet (læs: filmen) har og, at det ikke er "gratis".

Både bibliotekernes egen forbrugsstyring, synliggørelse af prisen for egenbetalt leje af filmen, og fokus på bagkataloger imødekommer disse ønsker.

Filmstriben er et supplement til den kommercielle distribution. Nogle gange på det smalle repertoire, og nogle gange på de gode brede film.

Filmstriben og bibliotekerne har aftalt nogle spilleregler for markedsføringen af tjenesten, som ikke skaber unødig støj for de kommercielle aktører. Det værdsætter producenter og distributører. Og det fremmer det fortsatte samarbejde om nye film til tjenesten.

Filmstriben har aftale med næsten alle producenter i Danmark og forventer at bibliotekerne vil formidle ca. 550.000 filmstreams til lånerne i 2012.

Cookies om besøgsstatistik

DBC bruger open source-softwaren Matomo til at analysere brugen af www.dbc.dk, så vi kan forbedre sitet. Vi hoster selv løsningen og deler dermed ikke data med tredjepart.

Vi opsamler data om ip-adresse, browser, operativsystem, land, hvilket link, du eventuelt bruger for at komme til sitet, hvornår du besøger sitet, hvilke sider, du besøger, og i hvor lang tid, samt hvad du klikker på og eventuelt downloader. Data anonymiseres, før de gemmes.

Du kan til enhver tid trække dit tilsagn tilbage.