Videre til indhold | Videre til menunavigation

Sektion

Søg
Du er her: Forside » Nyheder » Konkurrence: Lav en kultur-app
Personal tools

Konkurrence: Lav en kultur-app

Vind 80.000 kr. for den bedste nye app til kultur

Konkurrence: Lav kultur-app

 

Vind 80.000 for den bedste nye app til kultur

(for the English version, please click here)

Hvordan kan man sætte bibliografiske data, adfærdsdata, brugerskabte data, data fra sociale medier osv. i spil, så de skaber ny værdi for biblioteksbrugerne? Det er spørgsmålet i konkurrencen om den bedste nye applikation oven på kulturdata.

Deadline for deltagelse var tirsdag d. 1. december 2015. Dommerpanelet vil nu mødes for at vurdere de modtagede konkurrenceforslag.

Vinderen kåres til Data Science Day på DBC torsdag den 14. januar 2016. Ud over prisoverrækkelsen vil der være spændende keynotes, demo af de bedste idéer samt selvfølgelig forfriskninger og godt selskab.

 

Beskrivelse af opgaven
Opgaven er at udvikle (prototypen til) en applikation, der formidler biblioteksdata eller sætter kulturdata i spil på en måde, der er relevant for biblioteksbrugere. Formålet er at skabe ny kulturformidling og bedre brugeroplevelser for bibliotekernes nuværende og/eller potentielle brugere.

Kulturdata kan være offentlige data og andre data fra biblioteker (herunder DBC’s data), data fra museer og arkiver, uddannelsesinstitutioner og medier: registreringer, statistik, geodata, adfærdsdata, ratings, anmeldelser og så videre.

 

Deltagere
Konkurrencen afholdes af DBC, er åben for alle* og henvender sig til udviklere i kultursektoren, informationsspecialister, små virksomheder, it-studerende og alle andre, som interesserer sig for kulturdata og kan programmere og udvikle apps.

 

Præmier
De tre bedste apps kåres ved Data Science Day torsdag den 14. januar 2016, og præmieres med henholdsvis:

  • 1. præmie: 80.000 kr.
  • 2. præmie: 15.000 kr.
  • 3. præmie 5.000 kr.

Sådan deltager du
Dit forslag skal som minimum bestå af en beskrivelse af projektet (1-5 sider) og visualisering i form af design-mockup, wireframes, flowdiagram el.lign. Du kan også indsende Android-applikationer, iPhone-applikationer, links til løsninger mv.

Konkurrencebidrag sendes via mail til dbc@dbc.dk.

I emnefeltet skal der stå: Konkurrence om data science-app.

Appen skal være på dansk, og projektbeskrivelsen skal være på dansk eller engelsk. Det skal derudover specificeres, hvilke datakilder der er anvendt i applikationen. Hvis et konkurrencebidrag har indgået i en anden sammenhæng, skal dette angives ved indsendelsen.

Alle rettigheder for indsendt materiale tilhører afsenderen. I forbindelse med prisoverrækkelsen får DBC brugsret til 1. præmievinderens bidrag.

opensource.dbc.dk stiller DBC kildekode og API fra vores udvikling til rådighed, som interesserede kan udvikle op imod. Se også liste over datasæt. Man er velkommen til at kontakte os, hvis man vil udvikle op imod data, der ikke ligger der allerede. Find inspiration til projekter på DBC's it-afdelings legeplads, labs.dbc.dk.

 

 

Procedure for bedømmelse
Efter konkurrencens deadline vil et dommerpanel udvælge tre finalister, som får direkte besked. Den endelige vinder kåres til Data Science Day på DBC torsdag den 14. januar 2016.

Panelet vil lægge vægt på, at appen:

  • er realiserbar
  • skaber værdi for biblioteker og/eller (eksisterende /potentielle) biblioteksbrugere
  • er brugervenlig og visuelt appellerende
  • bruger data fra kultur- og uddannelsesområdet
  • er på dansk
  • kan bruges af DBC efter endt konkurrence.

Dommerpanelet består af:

  • Christian Igel, professor, Datalogisk Institut, Københavns Universitet
  • Bjarne Kjær Ersbøll, professor og sektionsleder, DTU Compute
  • Maiken Maigaard, projektleder og konstitueret sekretariatschef, Danskernes Digitale Bibliotek
  • Madeleine Saunte, strategikonsulent, DBC
  • Bo Weymann, chefstrateg, DBC
  • Piet Seiden, it-direktør, DBC.

 

Kontakt

Spørgsmål kan rettes til chefstrateg i DBC,

Bo Weymann

Tlf: 21 25 52 88

bow@dbc.dk

 

 

* DBC-medarbejdere undtaget